Obniżanie kosztów

autor: Michał Majewski

Obniżanie kosztów

Nowe strategie rynkowe stosowane przez sklepy wielkopowierzchniowe opierają się na bardzo różnych działaniach z zakresu najnowszego zarządzania. Aby zakupy w supermarkecie mogły być odpowiednio tanie sieci mające te sklepy w posiadaniu przede wszystkim zabiegają o obniżenie kosztów sprzedaży na wielu rożnych płaszczyznach.

Jedną z nich jest wyeliminowanie pośredników. Supermarkety nie korzystają z hurtowni, a raczej same są dla siebie hurtowniami. Nie jest też dla nich konieczne utrzymywanie wysokich stanów magazynowych, ponieważ przerzucenie ciężaru dowodu produktów przerzucony jest na dostawców supermarkety zamawiają produkty niejako w locie. Na to, ile kosztują zakupy w supermarkecie ma wpływ także odpowiednie zarządzanie personelem, który zostaje ograniczony właściwie do minimum a większość pracowników w razie konieczności może zostać oddelegowanych do innych działań.

Jest jeszcze jeden czynnik, który pozwala bardzo tanio robić zakupy w supermarkecie. Sklepy wielkopowierzchniowe, a raczej ich sieci pobierają opłaty od dostawców za możliwość sprzedawania w sklepie co czasami może być głównym źródłem dochodu na danym produkcie. Marża w takim przypadku może być niezmiennie małą a nadal nie ma mowy o dumpingu. Wszystkie te czynniki składają się na zwartą i dopracowaną strategie biznesową, która pozwala na realizowanie celów niedostępnych dla małych podmiotów gospodarczych. Wszystko wskazuje na to, że te strategie będą generować wzrost tego sektora jeszcze przez parę najbliższych lat.


Zobacz też: System reklamy Test,